Gminy Serokomla

Jak nie dać się nabrać na fałszywe treści w internecie?

Szanowni Państwo, oczy całego świata zwrócone są dziś w stronę Ukrainy. Każdego dnia docierają do nas setki, a nawet tysiące komunikatów – większość z nich za pośrednictwem internetu. Niestety – nie wszystkie są prawdziwe. Jak rozpoznać tzw. fake newsy i nie dać się nabrać na fałszywe informacje? Podpowiadamy. Czy problem dezinformacji dotyczy tylko dorosłych? Nic bardziej mylnego!

Powszechna dziś wśród młodych ludzi biegłość poruszania się w cyfrowym świecie nie zawsze oznacza, że są oni świadomymi odbiorcami treści znalezionych w sieci i potrafią rozróżniać wiarygodne informacje od tych szkodliwych. Świadczą o tym choćby następujące dane (raport „Problem fake news w Polsce”):

•                Ponad 20% uczniów nie zwraca uwagi na źródło, z którego czerpie informacje, i nie weryfikuje jego rzetelności.

•                Co piąty nastolatek nigdy nie sprawdza wiarygodności informacji, które znajduje w internecie i udostępnia innym.

Dlatego namawiamy do przekazywania uczniom podstawowej wiedzy dotyczącej fake newsów i dezinformacji. To szczególnie ważne w sytuacji, gdy opinia publiczna jest skoncentrowana na jednym temacie – jak obecnie agresja Rosji na Ukrainę. Mamy do czynienia z prawdziwym zalewem informacji. Jak się w nim odnaleźć?

Niezbędne informacje na temat fałszywych wiadomości oraz rozpoznawania dezinformacji zebraliśmy także w aktualności „Jak nie wpaść w pułapkę fake newsów” opublikowanej na stronie ose.gov.pl.

Co najważniejsze, należy zwracać uwagę uczniów na potrzebę weryfikowania treści, z którymi spotykają się w internecie – zwłaszcza w mediach społecznościowych. Właśnie w tym celu powstała akcja NASK #WłączWeryfikację #STOPdezinformacji i dedykowane jej profile na Twitterzeoraz Facebooku. Zachęcamy do przesyłania przykładów fałszywych lub zmanipulowanych wiadomości na adres: informacje@nask.pl – razem jesteśmy w stanie skuteczniej przeciwdziałać dezinformacji!

Z pozdrowieniami,

Zespół OSE – Ogólnopolska Sieć Edukacyjna